This blog is only available in Serbian!

Ovaj blog je posvećen svima onima koji žele da studiraju muziku u Americi. Blog sadrži dva elementa: moje lično iskustvo studija/rada u SAD-u i gostujuće blog postove sa savetima nekih od najinteresantnijih muzičara koje poznajem.

Nadam se da će vam biti od pomoći u pohodu na ciljeve!

 
 
Search

Songwriting na Berkliju

Očaravajući glas i izraz Katarine Pejak su već odavno poznati publici u Americi i Evropi. Katarina vam u ovom gostujućem postu opisuje svoje iskustvo studiranja na Berkliju.

Uvod u pisanje pesama


Budući da sam išla i u srednju muzičku i u običnu gimnaziju, moj izbor studija je bio do kraja neizvestan, može se reći da sam bila prilično izgubljena po tom pitanju. Zbog toga sam napravila izbor da posle završetka srednje škole pauziram jednu godinu kako bih istražila opcije koje su dostupne i napravila izbor. Ujedno, u tim godinama sam počela i da nastupam u klubovima, i bavljenje neklasičnom muzikom je polako prestajalo da bude samo hobi, a studije muzike na nekoj džez akademiji su postale moja ultimativna želja, za koju nisam mislila da će se tako lako ostvariti. Istražujući različite škole popularne muzike, naišla sam na Berklijev kanal na YouTube-u, gde sam gledala sve prezentacije čuvenog teoretičara pisanja stihova Pat Pattison-a. To je bio moj uvod u tu materiju, a uskoro sam saznala da je Berkli jedna od retkih škola koje imaju odsek za Songwriting.


Berklee klinika u Beogradu


Slučajno je 2009. godine ova akademija prvi put održala seriju radionica i audicija u Beogradu. Audiciju sam polagala sa svojom pesmom, što inače ne preporučujem, jer Berkli boduje na audicijama po univerzalnim kriterijumima umeća sviranja, pevanja i čitanja džez muzike. Ja nisam imala spreman džez standard za taj ispit, jer sam u jako kratkom roku saznala da se audicija događa. Uprkos tome, i na svoje oduševljenje, primljena sam uz delimičnu stipendiju. Ono što je usledilo u narednih godinu dana je bio period prikupljanja sredstava i uopšte organizacije mog odlaska na Berkli, a na tu temu blog mogu da napišu moji roditelji, koji su u ovom smislu najzaslužniji.


Studije Songwriting-a


Ono čime zaista želim da se bavim u ovom tekstu je upravo izbor ovog smera, kao i generalno kako izabrati smer na ovoj akademiji. Berkli daje neverovatno mnogo opcija i nudi mnogo pristupa studijama muzike. Kao što sam već rekla, ja ni u jednom trenutku nisam dovodila u pitanje svoj izbor smera, ali čim sam započela studije, shvatila sam da stvari ne izgledaju onako kako sam ja mislila.


Po kurikulumu akademije, student se opredeljuje za smer tek u trećem semestru, a pre toga je u toku opšti deo studija, koji se nastavlja u izvesnom procentu i posle proglašenja smera. Opšti deo kurikuluma podrazumeva predmete kao što su harmonija, solfeđo (odnosno „ear training“), itd. Prednost koju studenti sa naših prostora imaju je što testiranjem mogu da preskoče bazične kurseve iz ovih predmeta, zato što se mnogo toga kod nas uči u srednjim muzičkim školama. Ono što ne savetujem, međutim, je da se predmeti preskaču po svaku cenu – ja sam testiranjem preskočila dva semestra džez harmonije, a posle sam shvatila da bi mi jedan kurs više dobro došao, jer nisam imala nikakvo džez obrazovanje pre Berklija.

Dok se ne opredeli za smer, studentu je ograničen izbor predmeta koje može da sluša a koji se odnose na njegov željeni smer. Zato je taj početni period studija dosta „opasan“, jer su uticaji razni, i lako se može odstupiti od početnih ciljeva i zamisli. To nije nužno loše, ali ima ljudi koji na Berkli dođu kao džez pijanisti a završe ga kao istoričari Panove frule (ovo je, naravno, preterivanje, ali shvatate šta hoću da kažem). Meni se to nije desilo, jer sam zavolela smer za pisanje pesama brzo, ali u svom okruženju viđala sam da mnogi menjaju svoj muzički identitet u skladu sa glavnim uticajima iz neposredne okoline.


Songwriting smer je jako retka stvar na muzičkim akademijama, i definitivno je jedan od Berklijevih atributa (smerovi za filmsku kompoziciju i produkciju su takođe tu spadaju). Usudiću se da kažem da je aspekt pisanja stihova malo bolje i zanimljivije razrađen, jer je taj program razvijao Pat Pattison, koji je inače radio kao asistent na katedri za analitičku filozofiju na univerzitetu Notre Damme, te je njegov tretman jezika, metra i samog sadržaja veoma studiozan. Pisanje stihova uči se u četiri semestralne etape (Lyric Writing 1, 2, Advanced Lyric Writing 1, 2), a tu su i dodaci kao što je Poetry 1, 2. Svakako je za mene to bio jako inspirativan program, kao ljubitelja jezika i književnosti.


Predmeti koji se zovu Songwriting više se bave kompozicijskim aspektom pisanja pesama, i raspoređeni su isto kao gorenavedeni. Međutim, tu nastaje zbrka, jer postoji mnogo žanrova kojima se studenti bave, i čini mi se, ne postoji koncenzus na katedri šta su opšte prihvaćeni parametri kojima će se baviti. Neki studenti na ovom smeru su jako dobri vokalisti ili instrumentalisti, dok nekima instrument služi samo da bi doneli pesmu na svet. Teško je pomiriti tako širok dijapazon. Ipak, to nadoknađuje činjenica da je i na katedri veoma mnogo različitih profesora, mnogi su uspešni autori, tako da svako ko dovoljno brzo reaguje može da dođe do pravog mentora za sebe.


Zbog svega ovoga, važno je napomenuti onima koji su zainteresovani za ovaj smer da Songwiting nije isto što i kompozicija, naročito se razlikuje od smera za džez kompoziciju.

Šta raditi kao diplomirani „Songwriter“?


Kao i u slučaju drugih smerova na džez akademijama, diploma Songwriting-a nije garancija uspeha ili nekog stalnog posla i velike plate. Da biste formirali karijeru u okviru akademske zajednice, i ostali pri katedri, potrebna je master diploma i diploma iz pedagogije. Ono što se u Americi jako razlikuje u odnosu na našu sredinu, je što tamo postoji razvijeno tržište pesama. Za izdavačke kuće rade stalno zaposleni autori koji pišu pesme koje zatim izdavači nude svojim izvođačima, produkcijskim kućama za filmove i serije, i tako dalje. Svakako je to mašinerija u okviru koje nije lako uspeti, ali čini mi se da ipak pruža mogućnost za mlade autore da se njihove pesme pojave na tržištu.


Naravno, postoje i oni autori koji su ujedno i izvođači svojih pesama. O tome kako izgleda uspon u karijeri jednog kantautora, teško je pisati, jer to zavisi od mnogih faktora uključujući i vrstu muzike kojom se bavi, mesto u kome živi...


Glavno pitanje je da li studije ovakve vrste mogu da vam pomognu da budete bolji u tome što radite, ili, kao što mnogi veruju, to zavisi samo od talenta i bogatog životnog iskustva. Iz mog iskustva, odgovor je svakako potvrdan - studije pisanja pesama pomogle su mi da unapredim kako svoj zanat, tako i svoj lični stil pisanja. Naravno, kada ste muzičar (a i ne samo tada), napredak ne bi trebalo da ikada prestane, a produbljivanje sadržaja i izraza je nešto što život svakako donosi.

Katarina Pejak je 2014. diplomirala na odseku za Songwriting, na akademiji Berkli. Iste godine dobila je Songwriting Achievement award od katedre za pisanje pesama, a 2015. radila je kao mentor na Songwriting Workshop u okviru Berklijevog letnjeg programa. Živi i radi na relaciji Beograd - Nešvil. Snimila je i izdala 3 albuma.


©2020 by Ksenija Komljenović